How to Revolutionize Art II. Collective Practice and Political Organization of Artists in the Interwar Period in Yugoslavia

Erstausstrahlung: Mo 06.04.2020, 11.06 Uhr MEZ
Wiederholung: Mi 22.04.2020, 00.00 Uhr MEZ
Eine Sendung in Zusammenarbeit mit: KURS (Miloš Miletić and Mirjana Radovanović), Vesna VUKOVIĆ

Im Rahmen ihrer künstlerischen Investigation zur Kultur der Partisan_innenbewegung in Jugoslawien mit dem Titel Lessons in Defense wird das Künstler_innenkollektiv KURS eine Kunsthistorikerin und eine Kuratorin zu Gast haben, die sich in ihrer Forschung mit progressiven Künstler_innengruppierungen der 1930er Jahre aus Zagreb und Belgrad beschäftigen, die wiederum einen Einfluß auf die Kultur der Partisan_innen während des Zweiten Weltkriegs ausgeübt haben.

Vesna Vuković wird die Forschungsarbeit des Kollektivs BLOK (Politische Schule für Künstler_innen) „The Art of the Collective – Case Zemlja“ (2016 – 2019) präsentieren, die sich mit der Künstlervereinigung Zemlja auseinandersetzt. Zemlja war eine sozial engagierte Gruppe von Maler_innen, Bildhauer_innen, Architekt_innen, Arbeiter_innen und Landwirt_innen, die zwischen 1929 und 1935 bestand und eines der ersten Beispiele für selbstorganisierte programmatische Künstler_innenzusammenschlüsse in Jugoslawien. Im Fokus dieser kollektiven künstlerischen Unternehmung stand eine präzise Analyse des breiteren sozio-politischen Kontext der Zwischenkriegszeit. Die Historisierung des „Falles Zemlja“ wirft eine Frage auf, die von den bestehenden Narrativen vernachlässigt wird: jene nach den Beziehungen zwischen den Mitgliedern der Vereinigung und den sozialen Bewegungen der Zeit. Dementsprechend widmete BLOK ihre Forschungsarbeit der Frage, wie die Künstler_innen die soziale Funktion ihrer Praxis begriffen und wie sich die heteronome Kritik der Autonomie der Kunst in der Vereinigung selbst und darüber hinaus auf dem gesamten künstlerischen Feld widerspiegelte. Obwohl fast ein Jahrhundert die kollektive Arbeit Zemljas und deren Fragestellungen von der Gegenwart trennt, glaubt das BLOK-Kollektiv an die aktuelle Relevanz der Fragen nach der Konstitution linksorientierter Kunstpraxis, der Besonderheiten kollektiver Kunstproduktion sowie der Auswirkungen dieser Praxis auf die Mitglieder des Kollektivs selbst.

Diese Präsentation von Vesna Vuković hören Sie in der April Ausgabe vom Büchs’n’Radio.

Quelle: https://cba.fro.at/452936

Büchs’n’Radio auf RADIO FREIRAD
105,9 MHz in Innsbruck und Umgebung
www.freirad.at

Miloš MILETIĆ and Mirjana RADOVANOVIĆ jointly practice visual art and research as KURS. In their work they explore how artistic practice can contribute to — and become an integral part of — various social movements. They often use archival material as a starting point, in combination with revolutionary poetry and prose and the visual language of progressive movements from the past. Most often they produce murals, illustrations and various printed materials including newspapers, posters, graphics. They are guided by the idea that the content they produce should be didactic and accessible to the wider public.

Projects that KURS realized in recent years are, among others: the research Lessons in Defense conducted in 2016 and 2017 on cultural activity within the People’s Liberation Movement; the mural Solidarity—to the International Brigades in Belgrade, dedicated to the 80th anniversary of the establishment of the International Brigades; the mural Struggle, Knowledge, Equality in Belgrade, on the occasion of the Students‘ Day; the mural 20th October on the occasion of the 70th anniversary of the liberation of Belgrade; the mural Factory to the Workers at the Itas-Prvomajska factory in Ivanec, Croatia as part of the 13th Urban Festival; a residency in Chile at the AIR Casa Poli; the participation in the Persona Non Grata program in Ankara, organized by the AsiKeçi Collective; and the mural What Do We Know About Solidarity during the Qalandiya Biennial 2018 in Palestine.

www.udruzenjekurs.org

Vesna VUKOVIĆ is a curator, critic and researcher in the field of socially engaged art, member of curatorial collective BLOK, translator and publisher. She runs programs at the BAZA art center and educational programs organized by BLOK (Political school for Artists). Vesna taught at the Academy of Fine Arts in Zagreb (2007–11) and at the Arts Academy in Split (2012–13). In 2013 she was a resident-researcher at the Akademie Schloss Solitude in Stuttgart. She publishes essays in periodicals from Croatia and abroad (Frakcija, Theory that Walks, Camera Austria), and reviews and critiques for the web magazine Bilten, Le Monde Diplomatique and the Third Program of the Croatian Radio (Triptih, Ogledi i rasprave) where she is one of the editors of the show Stvarnost prostora. As an author, Vesna has written introductions to the artistic monographs of Sanja Iveković and Bojan Mrđenović, and has edited several publications in the field of contemporary art. Together with Ana Kutleša and Ivana Haanček she has been awarded by the Hans und Lea Stiftung in 2019 for the research of Zemlja Artists‘ Association (1929 – 1935) in the category art history/mediation.